neděle 10. června 2012

Cat Power - You Are Free a The Greatest

"As I looked up at the window, I realised I was on the wrong side"
(My Blueberry Nights)

Pojďme si povídat o americké písničkářce Chan Marshall alias Cat Power. Za svou bujnou kariéru, kterou započala v roce 1992, vydala zatím osm alb a letos má vyjít další. Já bych se zaměřila na šesté a sedmé z nich, byť první zmínku o ní jsem zaznamenala prostřednictvím pátého alba The Cover Records a to díky písni Sea of Love.
V její hudbě slyšíme klasický odkaz ženské tvorby a průřez několika žánrů měnící se s každým novým vydaným albem. Zaměříme se na neobyčejné minimalistické kytarovky, klavírní balady, trochu rockovější skladby a pravý nefalšovaný folk.
Na šestou desku si přizvala Eddieho Veddera z Pearl Jam, Davea Grohla z Foo Fighters a Warrena Ellise z Dirty Three, což z ní dělá výjimečný počin. Vstupní skladba I Don´t Blame You připomene Suzanne Vega (ve skutečnosti se jedná o dopis Kobainovi), u druhé písně Free až urputně brnká na kytaru, ale díky tomu zní píseň skvěle. Dunění bicích Grohla si užijeme třeba u Speak For Me, další z nezvykle svižných skladeb. Mění náš vjem, že Cat Power máme zafixovanou pouze jako autorku klavírních písní. Pokud se nám ale po nich zasteskne, vřele doporučuji setrvat u Names. Avšak Chan má potřebu se v této desce zcela vyzpívat ze svého života. Notná dávka odvahy a schopnost zachovat vše na hranici vkusu a jejího písničkářského stylu nám tohle umožní. Dynamické a lehce bouřlivé písně jako je Her War prostě k jejímu životu patří. Desku zklidní a poeticky zakončí duet s Eddiem (musíte napínat uši, abyste ho tam slyšeli) Evolution.
O tři roky později v roce 2006 Cat Power přichází zase s něčím jiným, ač se to zdá u některých skladatelů a interpretů nemožné, aby se sedmou deskou přinesli něco nového. Za všechno totiž může Memphis, kde měla to štěstí spolupracovat s lidmi ze soulu a country, kteří se podíleli třeba na hudbě Arethy Franklin či Neila Younga. A přesně tohle dává její albu The Greatest jedinečný nádech. Určitě zde nehledejte písničky protknuté rockem, ale spíše zmíněným soulem, takže jemné kytary, piano a především hlas Chan Marshall.
Úvodní skladbu The Greatest mnozí z vás určitě znají z filmu My Blueberry Nights japonského režiséra Kar Wai Wonga, kde si taky na chvíli zahrála po boku Norah Jones, Natalie Portman a Rachel Weisz. Já osobně tuhle píseň považuji jednu z nejpovedenějších a nejkrásnějších. Obecně skladby jsou více přístupnější a Lived in Bars jako by navazovala na atmosféru filmu. Mnohé písně jsou plné catpowerovské sentimentu (Where Is My Love), některé skvělé a některé tvoří jakousi výplň mezi těmi "lepšími" skladbami. Naštěstí dobrý dojem není zničen, protože přece můžeme slyšet ten správný Memphis třebas v Could We. A pokud jste v The Greatest našli zalíbení, doporučuji sáhnout po bonusovém tracku Dreams. Ten nám ukáže, že se jedná o stále tu správnou Cat Power.


Žádné komentáře:

Okomentovat